Wat doen aantrekkelijke werkgevers om werknemers aan te trekken en vast te houden? We geven je alle ins en outs in dit artikel:
Goed werkgeverschap is bepalend voor het behouden van zittende medewerkers en het aantrekken van nieuwe collega’s. Want in deze krappe arbeidsmarkt hebben werknemers het voor het kiezen. Solliciteren ze bij jou of liever bij de concurrent? Blijven ze op hun plek of besluiten ze om te vertrekken? Gaan ze met pensioen of werken ze nog een tijdje door?
1. Ontwikkelingsmogelijkheden
Werken is meer dan alleen geld verdienen. Medewerkers streven ook naar persoonlijke en vakinhoudelijke groei en ontwikkeling, en zien dit graag omschreven in een persoonlijk ontwikkelplan dat is afgestemd op hun individuele behoeften. Als werkgever kan je hier invulling aan geven met loopbaanbegeleiding, coaching en het aanbieden van trainingen. Heb je geen budget voor dure trainingen en scholingstrajecten? Maak dan gebruik van de kennis en ervaring die aanwezig is in je bedrijf en bied training-on-the-job aan. Als je dit op een goede manier organiseert, vergroot je de kans dat een medewerker langer voor je blijft werken.
2. Goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden
Een goed salaris is natuurlijk belangrijk bij het werven van nieuwe collega’s. Niemand wil er in een nieuwe baan op achteruit gaan. En medewerkers die al een tijdlang geen salarisverhoging hebben gehad, gaan om zich heen kijken. Toch is er meer nodig om mensen aan je bedrijf te binden. Denk aan een goede pensioenregeling, reële reiskostenvergoedingen of een auto van de zaak (ook voor privégebruik), een dertiende maand, extra vakantie- of verlofdagen en flexibele werktijden. Allemaal krachtige prikkels die het verschil kunnen maken in de concurrentiestrijd om nieuw talent én bij het behouden van personeel.
3. Een positieve werkomgeving
Talentvolle professionals willen graag aan de slag bij een bedrijf dat authentieke aandacht en respect voor medewerkers heeft. En dat bovendien open is over de korte- en lange termijndoelen én helder aangeeft hoe je daar als werknemer effectief bijdraagt. Zij hechten sterk aan echte interesse en waardering, transparante communicatie en goed voorbeeldgedrag. Kortom: een positieve werkomgeving is van cruciaal belang bij het vinden en binden van nieuwe talenten.
4. Autonomie en zeggenschap
Medewerkers van vandaag streven naar betekenisvol werk, waarin ze invloed en autonomie ervaren. Niet alleen binnen hun eigen verantwoordelijkheidsgebied, vaak ook op maatschappelijk vlak. Autonomie stimuleert de creativiteit en betrokkenheid, en het vergroten van de zeggenschap - bijvoorbeeld door verbetervoorstellen te honoreren - bevordert een proactieve houding. Werkgevers die hier oog voor hebben, houden de motivatie hoog en dragen eraan bij dat mensen zich vereenzelvigen met de organisatie. Tel uit je winst!
5. Realistische verwachtingen
In een veeleisende omgeving met strakke deadlines, felle concurrentie en een tekort aan mensen is de verleiding groot om de werkdruk op te voeren. Dit heeft wel een keerzijde: mensen die voortdurend onder druk staan, lopen het risico op gezondheidsproblemen (burn-out) of zoeken simpelweg een andere baan. Een gezonde balans tussen verwachtingen en de dagelijkse realiteit is dus van vitaal belang voor het behoud van medewerkers. Zorg er daarom voor dat je verwachtingen realistisch zijn en geef medewerkers taken die zij aankunnen. Bied je daarnaast ook de juiste hulpmiddelen (bijvoorbeeld automatisering) en trainingen, dan draag je echt bij aan het succes van je organisatie.
6. Wees betrouwbaar, dus practice what you preach
Loyale, betrouwbare collega’s en managers vormen de kern van een gezonde werkcultuur. Zowel onderling vertrouwen tussen teamleden als de algehele betrouwbaarheid van de organisatie zijn bepalend voor de tevredenheid, en dus voor het behoud van je medewerkers. Dat betekent dat de missie, visie en kernwaarden van een bedrijf niet alleen worden gecommuniceerd, maar op ieder niveau binnen het bedrijf ook echt worden nageleefd. Presenteert jouw bedrijf zich als eerlijk, betrouwbaar en betrokken? Laat dat dan zeker zien aan je medewerkers. Niets is zo ondermijnend voor een organisatie als loze beloftes en perspectieven.
7. Flexibiliteit in werktijden en werkplek
Werknemers hebben meer te doen hebben dan alleen hun werk. Ze zijn vaak partner, ouder of mantelzorger en dragen ook daarvoor een grote verantwoordelijkheid. Een goede werk-privé balans is daarom essentieel. Voor mensen die openstaan voor een andere baan is de mate van flexibiliteit vaak een reden om juist wel of niet te solliciteren. Natuurlijk bevordert fysieke aanwezigheid op kantoor de creativiteit en de binding met het bedrijf. De vraag is alleen of dit vijf dagen per week nodig is. Tenzij thuiswerken en flexibele werktijden de prestaties negatief beïnvloeden, kun je deze opties zeker aanbieden. Hiermee heb je meteen een streepje voor op de competitieve arbeidsmarkt van vandaag.
Aantrekkelijk werkgeverschap is belangrijk voor het behouden en aantrekken van talent, maar hoe weet je nou of je een aantrekkelijke werkgever bent? Voor het kwalitatief en kwantitatief meten hiervan staan je verschillende instrumenten ter beschikking, die je natuurlijk ook kunt combineren.
Regelmatige dialoog
Een regelmatige dialoog tussen managers en medewerkers biedt inzicht in de behoeften en zorgen van medewerkers en houdt managers op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie. Je kan hiervoor natuurlijk allerlei HR-instrumenten inzetten, maar je kunt ook gewoon on-the-job de vinger aan de pols houden. Toon interesse in wat medewerkers bezighoudt en ga daarover met ze in gesprek. Beperk je daarbij niet tot de onderwerpen die in de HR-cyclus voorkomen, maar speel in op wat je medewerkers echt bezighoudt.
Werknemerstevredenheidsonderzoeken
Werknemerstevredenheidsenquêtes geven inzicht in hoe medewerkers allerlei aspecten van hun werk beleven en dienen als leidraad voor verbeteringen. Een goed instrument is de Net Promotor Score (NPS-methode). Deze methode is ontwikkeld om de kwaliteit van klantrelaties te meten, maar wordt tegenwoordig ook vaak ingezet voor onderzoek naar de medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid. Informatie over aantrekkelijk werkgeverschap is hierbij belangrijke bijvangst.
Personeelsverloop
Het personeelsverloop kan een indicator zijn voor werknemerstevredenheid en de betrokkenheid. Lage verloopcijfers wijzen vaak op aantrekkelijk werkgeverschap, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. De beperkte doorgroeimogelijkheden in kleinere bedrijven kunnen het verloop namelijk behoorlijk vertekenen. Kijk daarom goed naar de verloopcijfers en maak onderscheid maken tussen ongewenst en gewenst verloop.
Arbeidsvoorwaarden benchmarken
Arbeidsvoorwaarden die zijn afgestemd op de behoeften en verwachtingen van je personeel, dragen bij aan het aantrekken van talent én aan het behouden van waardevolle krachten. Om mensen ook op de lange termijn te behouden en aan te trekken, is het zinvol om de arbeidsvoorwaarden regelmatig tegen het licht te houden en te benchmarken. Zo ben je er altijd zeker van dat je arbeidsvoorwaarden marktconform zijn.
Ziekteverzuim
Een laag ziekteverzuim is een indicatie van aantrekkelijk werkgeverschap, omdat werknemers zich kennelijk gewaardeerd en ondersteund voelen. Met een positieve werkcultuur, een preventief gezondheidsbeleid en effectieve communicatie over welzijnsvoorzieningen creëer je een gezonde werkomgeving. En dat resulteert dan weer in een hogere productiviteit, betere prestaties en lagere kosten voor afwezigheid, vervanging en re-integratie.
Prestatiebeoordelingen
Goede werknemersprestaties zijn een afspiegeling van effectief leiderschap en aantrekkelijk werkgeverschap, en bevorderen de algehele gezondheid van de organisatie. Werkgevers die oog hebben voor de prestaties van medewerkers en hun ontwikkeling ondersteunen, dragen bij aan meer groei, succes en werkplezier. Wat zich vertaalt in gemotiveerde, goed presterende teams die concurrentievoordeel in de markt bewerkstelligen.
Het onderscheid tussen primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden kan helpen om een uitgebalanceerd en aantrekkelijk pakket van arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Hiermee kun je niet alleen nieuw talent aantrekken, maar ook bestaande werknemers behouden.
Primaire arbeidsvoorwaarden voorbeelden
Secundaire arbeidsvoorwaarden voorbeelden
Tertiaire arbeidsvoorwaarden voorbeelden
In een tijd waarin het lastig is om talent aan te trekken en te behouden, is het slim om de arbeidsvoorwaarden te integreren in je overkoepelende HR-strategie en dit actief uit te dragen. Wat wil je bereiken? Hoe ga je dat vormgeven? En hoe dragen individuele voorwaarden bij aan het behalen van je doelen?
Uniformiteit of het cafetariamodel?
Onder het motto ‘gelijke monniken, gelijke kappen’, kun je iedereen dezelfde arbeidsvoorwaarden aanbieden. Het is de vraag of dat overeenkomt met de wensen en behoeften van je medewerkers. Een jonge starter vindt het misschien leuk om met collega’s te gaan skiën, terwijl een dertiger met een gezin meer baat heeft bij een goede kinderopvangregeling of flexibele werktijden. En heeft een oudere medewerker behoefte aan extra vakantiedagen.
Waarom zou je je medewerkers niet zelf laten kiezen, net als in een cafetaria? Voor de een wat extra verlof, voor de ander een auto van de zaak of een ov-abonnement. Creatieve oplossingen kunnen ook bijdragen aan je doelstellingen, zoals het Zweedse Bostads Ab Mimer dat het ziekteverzuim met 30% verminderde door medewerkers een sportabonnement aan te bieden, waarbij elk gesport uur werd beloond met 12 minuten extra vakantie. Het bedrijf behoort sindsdien bovendien tot de top 10 van beste werkgevers.
Tip: communiceer je arbeidsvoorwaarden
Waar je ook voor kiest: communiceer erover. Want een goed verhaal over jouw arbeidsvoorwaarden verhoogt je werkgeversmerk, oftewel je aantrekkelijkheid als werkgever. Natuurlijk stem je je communicatie af op de doelgroep die je op het oog hebt voor je vacature. Een schoolverlater maak je niet blij met extra mantelzorgverlof. Net zomin als een ervaren senior zin heeft in een cursus timemanagement. Het is dus verstandig om de aangeboden arbeidsvoorwaarden op een aantrekkelijke manier te communiceren, gericht op de doelgroep van je vacature.
Wil jij werk maken van je ‘werkgeversmerk’, en investeren in aantrekkelijk werkgeverschap? Met bovenstaande informatie gaat het je vast lukken om bestaand personeel te behouden en nieuwe medewerkers te interesseren voor een baan bij jouw bedrijf. In feite gaat het om 5 stappen die je moet zetten om je doel te bereiken. Veel succes!