Hoe vind je écht goede executives binnen de food sector?

De ontwikkelingen in de wereld, en dus ook in de foodsector, volgen elkaar snel op. Waar covid de supply chain veranderde en de oorlog in Oekraïne de energieprijzen liet stijgen, leidt de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende focus op gezondheid en duurzaamheid, tot nieuwe trends, beperkingen, kansen en mogelijkheden voor bedrijven.

 

Ook in foodindustrie zijn die veranderingen merkbaar. De aandacht voor overgewicht biedt enorme kansen voor producten met minder suiker. En het toegenomen gezondheids- en milieubewustzijn leidt tot alternatieven voor vlees en meer aandacht voor 'healthy snacking'. Maar dat is nog niet alles. Er is een nijpend tekort aan grondstoffen, wat bedrijven dwingt tot hergebruik van afvalstromen. En door de steeds krappere arbeidsmarkt is er meer aandacht nodig voor optimalisatie van processen én voor technologie en digitalisering.

 

CEO- en CFO-recruitment in een veranderende maatschappij

Natuurlijk hebben al die ontwikkelingen in de markt en de maatschappij een grote impact op jouw onderneming. Denk aan je strategie, je investeringen en je organisatie. En denk vooral aan je team: medewerkers zullen succesvol in moeten spelen op nieuwe kansen om je organisatie klaar te maken voor de nabije én verre toekomst. Dat stelt hoge eisen aan je commercieel directeur, marketingmanager, financieel directeur, sales director en country manager. Oftewel: aan je executives, de hoger opgeleiden die richting geven aan je organisatie.

 

Food executive search is op dit moment wel een uitdaging. Of je nu een omzet hebt van € 5 miljoen of van € 500 miljoen, en of je vooral in Nederland en België actief bent of juist internationaal wilt groeien: door de krappe arbeidsmarkt vereist het vinden van de juiste food executives een doordachte en gerichte aanpak. In dit blog lees je waarom het zo belangrijk is om juist nú een goede executive aan trekken én hoe je dat binnen de foodsector het beste aanpakt.

 

Het belang van goede food executives

Wat je in deze turbulente tijd nodig hebt, zijn mensen die weten wat de markt vraagt. Die de strategie bepalen, de juiste innovaties kiezen, concepten bedenken die aanslaan en de interne organisatie naar het volgende niveau brengen. Alleen professionals die de markt goed kennen, kunnen de betere keuzes te maken. Zij weten waar de kansen voor jouw bedrijf liggen, welke competenties daarvoor nodig zijn en hoe ze de interne organisatie daarop moeten aanpassen. Ook zijn zij in staat om innovaties door te voeren en alle medewerkers, ook jou, hierin mee te krijgen. Goede executives, kortom, weten niet alleen wat nodig is, maar pakken ook aan. Ze leiden teams, versterken de organisatie en brengen jouw bedrijf naar de toekomst.

 

Het vinden van de juiste executive in food

Omdat het vinden van een goede executive cruciaal is voor de toekomst van je foodbedrijf, ga je gestructureerd te werk. Onderstaande punten geven aan waar je op moet letten voor een succesvolle search.

 

1. Schets het recruitment proces

Als eerste stap is het verstandig om een of twee kritische collega’s bij het wervingsproces te betrekken. Spreek af of hun rol adviserend of beslissend is. Ook is het slim om al aan het begin te bepalen hoeveel tijd je aan recruitment kunt besteden. Besef dat er heel wat uurtjes gaan zitten in het maken van een profiel (6 uur), het schrijven van een uitnodigende vacaturetekst (5 uur), het beoordelen van de reacties en het voorbereiden, plannen en voeren van eerste en tweede gesprekken (30 uur). Daarmee zijn nog lang niet alle werkzaamheden getackeld. Weet je nu al dat je onvoldoende tijd hebt, dan kun je beter een extern recruitmentbureau inschakelen dat gespecialiseerd is in het vinden van executives in food.

 

2. Bepaal het profiel

Voor een goede slagingskans is het belangrijk om nauwkeurig het gewenste profiel te definiëren van de food executive waarnaar je op zoek bent. Uitgangspunten daarbij zijn natuurlijk 1) wat is nodig voor de functie, en 2) wat voor type mens past binnen de organisatie. Identificeer vervolgens de specifieke vaardigheden, ervaring en persoonlijke eigenschappen die nodig zijn. Bij het werven van een CEO, CFO, COO of CCO is het belangrijk dat er ook op cultureel vlak een match is. Kijk dus verder dan alleen kennis, vaardigheden en ervaring en beschrijf ook welke persoon past bij je de bedrijfscultuur, manier van werken, doelen en toekomstvisie.

 

3. Wees realistisch

Je kunt pagina’s volschrijven met competenties, ervaringen en persoonlijke eigenschappen waar de ideale kandidaat aan moet voldoen, maar bedenk: het schaap met de vijf poten bestaat niet. Kort in samenspraak met je collega’s een lange lijst in tot de echt belangrijke 10 criteria. Dat is voldoende om kandidaten te beoordelen.

 

4. Waar ga je zoeken?

Bedenk waar je de nieuwe executive kan vinden: waar werken de geschikte personen nu en in welke functies? Heb je dat helder, bepaal dan de strategie om deze mensen gaat bereiken.

 

5. Gebruik meerdere wervingskanalen

Zet je je netwerk in, publiceer je een vacature of benader je mensen persoonlijk, bijvoorbeeld via Linkedin? Alles is mogelijk, zolang je maar doelgericht te werk gaat. Denk bij het inzetten van je netwerk verder dan de mensen die je al kent. Ook als je op een beurs, evenement of conferentie bent kan je zomaar in gesprek raken met een interessante kandidaat. Vacatures plaats je natuurlijk op job boards en online platformen zoals Linkedin. Vind je het belangrijk dat iemand in de buurt van je bedrijf woont, denk dan ook aan lokale en regionale media.

 

6. Wees proactief, discreet en flexibel

Bij executive search in food is het belangrijk om proactief, discreet en flexibel te zijn. Benader je de mensen persoonlijk, let er dan op dat je ze niet in verlegenheid brengt. Een gesprek onder werktijd is vaak niet wenselijk, dus wees flexibel genoeg om eventueel ’s avonds of in het weekend af te spreken. Voeg je naar de kandidaat.

 

7. Benadruk de missie en waarden

Heb je een afspraak? Mooi! Gebruik dit gesprek vooral om de unieke aspecten van je onderneming over te brengen. Veel executives voelen zich aangetrokken tot ondernemingen met een sterke missie en duidelijke waarden. Zij, en overigens niet executives alleen, werken graag voor een organisatie waarmee zij zich verbonden voelen. Benadruk daarom de onderscheidende kenmerken: is het een start up of een gevestigd familiebedrijf, wat zijn de ambities op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid, welke rol speelt innoveren? Je zult zien: ‘wat wij bieden’ leidt op een vloeiende manier naar ‘wat wij vragen’. Je hebt een gelijkwaardig en prettig gesprek waarin een eventuele match snel duidelijk is.

 

8. Wees competitief in het aanbieden van beloningen en voordelen

Executives hebben vaak hoge verwachtingen op het gebied van beloningen en voordelen. Biedt dus concurrerende salarissen, bonussen, secundaire arbeidsvoorwaarden en ontwikkelingsmogelijkheden. Creëer een aantrekkelijk totaalpakket dat het verschil maakt in de competitieve food sector. De juiste persoon verdient zijn of haar salaris royaal terug. Zeker in deze tijd, waarin nieuwe kansen zich aandienen en de foodindustrie voor belangrijke keuzes staat.

 

Executives kunnen overal vandaan komen

Ervaren managers kunnen overal vandaan komen. Bij executive search in food weet je meestal niet wanneer iemand openstaat voor een nieuwe uitdaging. Trek het initiatief naar je toe en organiseer netwerkevenementen, feestjes, food congressen en borrels. Houd een open blik en wees alert op interessante mensen die uit onverwachte hoek kunnen komen. Recruitment voor hogere leidinggevende functies in food vindt niet alleen plaats via de geijkte kanalen maar is ook een kwestie van ‘erop afgaan’.

 

Een executive search bureau voor hoger opgeleiden inschakelen

Als ondernemer, directeur of HR-manager ben je vaak al druk genoeg en schiet het werven van goede executives er vaak bij in. Dit is waar recruitment uitbesteden aan een executive search bureau de uitkomst kan bieden. Met kennis van de specifieke sector waarin jouw organisatie opereert en een solide netwerk van professionals, zorgen zij voor kwaliteitskandidaten en de beste match voor jouw organisatie. Deze bureaus nemen jou veel tijd uit handen zodat jij kunt blijven doen waar jij goed in bent.

 

Hoe kan YellowApple jou helpen?

Denk je erover na om een recruitmentbureau in te schakelen voor executive search in food? YellowApple kan je hierbij helpen. Met kennis van de specifieke markt waarin jij opereert benaderen we actief interessante professionals voor jouw organisatie. We beoordelen geschikte kandidaten niet alleen op de juiste kennis en kunde, maar ook of ze passen bij jouw organisatie, de cultuur en bedrijfsdoelstellingen. Hierbij maken wij gebruik van Aspirations Based Matching™. Jouw organisatie staat centraal, we recruiten alleen executives die jouw bedrijf verder laten groeien. Hier geven wij zelfs 6 maanden garantie op.

 

Wil je een keer vrijblijvend kennismaken om jouw situatie te bespreken? Kom in contact!

 

 

Terug naar blogoverzicht