Een executive search bureau: Alles wat je moet weten

Veel organisaties leggen de zoektocht naar iemand voor een veeleisende functie op hoger managementniveau in handen van een executive search bureau of een executive search consultant. Niet omdat ze zelf niet iemand zouden kunnen vinden met de specifieke kennis, houding en (>10 jaar) ervaring. Dat kunnen ze best. De vraag is: vinden ze echt de juiste persoon?

 

Wat is een executive search bureau?

Een executive search bureau is een wervingsbureau dat gespecialiseerd is in het werven en selecteren van kandidaten voor strategische management- en directiefuncties. De kandidaten moeten aan een aantal specifieke criteria voldoen en passen bij de visie van de organisatie. 

 

Waarom organisaties voor executive search kiezen

Vergeleken met een executive die een organisatie draaiende houdt, heeft een executive die een bedrijf naar de toekomst leidt heel andere competenties. Deze sluiten als het goed is naadloos aan bij de huidige organisatie én bij die van de toekomst. Ook als die toekomst nog niet in steen gebeiteld is. Dat lees je niet direct af aan een cv, en precies daarom kiezen organisaties vaak voor executive search. Want een goed executive search bureau is in staat om de juiste persoon met de juiste visie te vinden. En neemt daar de tijd voor door verder te kijken én dieper te graven.

 

Het spreekt voor zich dat executive search niet loont als het om operationele functies of ‘tussenpausen’ gaat. Wel biedt executive search meerwaarde aan zowel grote als kleinere ondernemingen die een executive zoeken voor de lange termijn. Heb je het over hogere managementfuncties, dus met een grote, strategische verantwoordelijkheid, dan spreek je van CEO (algemeen directeur), CFO (financieel directeur), CMO (marketing director), CCO (commercieel directeur) en COO (operationeel directeur). Sommige van deze functies worden ook wel aangeduid als ‘manager’ of ‘hoofd’: marketing manager, head of commerce, plant manager, finance manager.

 

In kleinere en middelgrote ondernemingen worden functies soms gecombineerd: ‘sales & marketing manager’, HR & Finance Director. Ook zie je in kleinere en middelgrote organisaties dat de verschillende leidinggevende niveaus (strategisch, tactisch en operationeel) in een functie worden gecombineerd en dat kandidaten niet alleen op alle niveaus kùnnen functioneren, maar dat ook wíllen.

 

Meestal zijn deze mensen moeilijk te vinden omdat ze niet zichtbaar op zoek zijn naar een andere functie. Executive search bureaus of -consultants zijn er in gespecialiseerd om deze latent zoekende of ‘langzaam solliciterende’ executives te benaderen, en zijn daarin beslist succesvol!

 

Wat doet een executive search bureau precies?

Een executive search bureau richt zich op het werven en selecteren van kandidaten voor strategische management- en directiefuncties. De executive search consultant, die bij een dergelijk bureau of als zelfstandige werkzaam is, voert het proces uit om voor de opdrachtgever de juiste kandidaat te vinden. Daarvoor moet de consultant:

  • zich eerst verdiepen in het bedrijf, de bedrijfscultuur en de markt van het bedrijf, om daarna de inhoud en het doel van de functie én de vraagstukken waarmee de kandidaat te maken gaat krijgen (zowel intern als extern) te doorgronden.
  • een netwerk hebben, de markt kennen, weten waar kandidaten kunnen worden gevonden en hoe ze te bereiken zijn.
  • weten hoe kandidaten willen worden benaderd en daarbij discretie betrachten.
  • publicaties verzorgen en kandidaten via zijn of haar netwerk benaderen.
  • de de voorselectie doen, kandidaten interviewen, testen of assessments organiseren kandidaten matchen.
  • het proces van interviews en afspraken begeleiden.
  • salarisonderhandelingen en contractbesprekingen begeleiden.
  • streven naar een succesvolle plaatsing voor zowel cliënt als kandidaat.

 

Waarin onderscheidt een executive search bureau zich van een recruitmentbureau?

Een executive search bureau verdiept zich in de strategische doelen van een organisatie en zet de nodige stappen om een hierbij passende executive te vinden. Het gaat hierbij om hooggekwalificeerde kandidaten voor topmanagement- en leiderschapsposities, waarbij expertise, strategische visie en leiderschap van cruciaal belang zijn.

 

Recruitmentbureaus richten zich op het vinden van kandidaten op tactisch managementniveau en soms op het vinden van kandidaten met zeer specifieke kennis en ervaring op operationeel niveau. Je kunt hierbij denken aan functies als sales manager, marketing manager, supply chain manager, plant manager of aan mensen met specifieke ervaring in een deel van de markt zoals een accountmanager met ervaring in retail, food service, of met specifieke talenkennis t.b.v. specifieke buitenlandse markten. Je kunt ook denken aan mensen met specifieke productkennis zoals een productontwikkelaar voor groentesnacks, vlees, bakkerijingrediënten, etc.

 

Recruitmentbureaus kunnen worden onderscheiden door hun dienstverlening: veel recruitmentbureaus krijgen de opdracht om een vacature zo snel mogelijk, vaak op basis van no-cure-no-pay, te vervullen, waardoor zij beperkte tijd hebben om een kandidaat te vinden. Anderen bieden een volledig werving en selectietraject aan om de best passende kandidaat voor hun opdrachtgevers te vinden.

  • Recruitmentbureaus zijn vaak alleen gericht op het werven van kandidaten. Zij sturen aantal cv’s van kandidaten naar de opdrachtgever, zodat deze zelf een selectie kan maken. Andere recruiters, misschien beter werving & selectiebureaus te noemen, bieden een volledig traject aan, pakken niet alleen het laaghangend fruit, maar investeren in search om de juiste kandidaat te vinden en te selecteren. Beide richten zich op functies op tactisch management niveau of op het vinden van specialistische functies.
  • Een executive search bureau doet functies op strategisch niveau. Afhankelijk van het type onderneming kan de functie ook tactische en operationele verantwoordelijkheden bevatten.
  • Een executive searcher doet werving én selectie, neemt eigenaarschap van het proces en gaat zowel met de opdrachtgever als met de kandidaat de diepte in om de juiste match te maken.
  • Executive search is gericht op het duurzaam oplossen van het vraagstuk van de opdrachtgever, niet op het zo snel mogelijk plaatsen van een kandidaat.

 

Welke functies zijn er nog meer binnen arbeidsmarktbemiddeling?

De termen ‘executive search consultant’, ‘recruiter’, ‘headhunter’, en ‘intercedent’ worden vaak door elkaar gebruikt. Ze houden zich bezig allemaal bezig met het identificeren en plaatsen van kandidaten in verschillende functies, maar ze verschillen in focus, expertise en het type posities waaraan ze werken en de manier waarop ze dat doen. De keuze voor een bepaalde dienstverlener hangt af van de specifieke wervingsbehoeften van een organisatie en het niveau van de functie waarvoor ze kandidaten zoeken.

 

Executive Search Consultant

Een executive search consultant is gespecialiseerd in het vinden van kandidaten voor senior executive- en leiderschapsposities binnen organisaties. Ze richten zich voornamelijk op topfuncties zoals CEO's, CFO's, directeuren en andere strategische en strategisch-tactische leidinggevende rollen.

 

Recruiter

Recruiters richten zich op verschillende niveaus van functies, variërend van instapniveau tot ervaren professionals en leidinggevende posities. Het niveau van onderzoek, search en evaluatie is afhankelijk van de aard van de positie en de vereisten van de werkgever en, vaak, beperkter dan bij een executive search bureau. Recruiters werken zowel in-house als voor recruitmentbureaus.

 

Headhunter

Headhunters zijn gespecialiseerd in het proactief benaderen van potentiële kandidaten, vaak in een concurrentiepositie, om hen te interesseren voor nieuwe kansen. Hoewel zij zich richten op senior- en strategische functies, kunnen ze ook betrokken zijn bij het vinden van andere soorten kandidaten. Headhunters vertrouwen sterk op hun professionele netwerken en contacten om potentiële kandidaten te vinden.

 

Intercedent

Intercedenten bemiddelen in tijdelijk werk, uitzendwerk of contractarbeid. Ze plaatsen kandidaten in een breed scala aan functies: van tijdelijke arbeiders tot administratief personeel en andere niet-leidinggevende posities. Intercedenten spelen in op tijdelijke personeelsbehoeften en zijn meestal verbonden aan een uitzendbureau.

 

Wanneer zet je een executive search bureau in?

Executive search is een geschikte wervingsmethode in situaties waarin organisaties op zoek zijn naar hooggekwalificeerde kandidaten voor topmanagement- en leiderschapsposities, waarbij expertise, strategische visie en leiderschap van cruciaal belang zijn. Ook wanneer onderstaande situaties zich voordoen, is de keuze voor een bureau dat gedegen werving èn selectie doet verstandig:

 

Er is behoefte aan specifieke of zelfs zeldzame competenties

Omdat de pool waarin dergelijke gekwalificeerde vereisten klein is, zijn deze kandidaten niet of nauwelijks te vinden via traditionele wervingskanalen. Hier biedt de expertise van de consultant uitkomst. Executive search bureaus (en werving en selectiebureaus) hebben vaak consultants met diepgaande kennis van specifieke industrieën, wat nuttig is bij het identificeren van leiders met de juiste sectorervaring.

 

Vertrouwelijkheid is cruciaal

Bij opvolgingsplanning of vervanging van huidige leiders, kan executive search de privacy en van de betrokken partijen waarborgen. Ook wanneer kandidaten in dienst zijn bij concurrenten, is het inschakelen van een executive search consultant zinvol. Deze kan proactief potentiële kandidaten benaderen en overtuigen om over te stappen. Discretie is hierbij gewaarborgd.

 

Strategische werving

Executive search is gericht op strategische werving en helpt het vinden van kandidaten die passen bij de lange-termijnplannen en de bedrijfscultuur van een organisatie. Bij strategische veranderingen of herstructureringen binnen een organisatie kan executive search helpen bij het vinden van leiders die in staat zijn om deze veranderingen te leiden en te implementeren.

 

Wat zijn de kosten van Executive Search bureau?

Executive searchbureaus rekenen een vergoeding die kan variëren op basis van bijvoorbeeld de senioriteit van de positie, de complexiteit van de zoekopdracht en de reputatie van het bureau. Dit kan duurder zijn dan traditionele werving en selectie, maar levert ook betere resultaten op. Neem onderstaande overwegingen ook mee in de beslissing om een executive search bureau in te schakelen:

 

Tijdsinvestering

Het wervingsproces via executive search kan langer duren dan bij traditionele werving en selectie, vanwege het diepgaande onderzoek en de proactieve benadering van kandidaten.

 

Onkosten

Er kunnen extra kosten zijn, zoals reis- en verblijfskosten als de zoekopdracht internationaal is, of advertentiekosten als het nodig is om meer ruchtbaarheid te geven en zo de pool van potentiële kandidaten te vergroten.

 

Garanties

Als de executive search niet succesvol is, kunnen de kosten en tijd die aan de zoekopdracht zijn besteed als verloren worden beschouwd. Gelukkig bieden sommige executive search bureaus garantie voor hun plaatsing. Dit houdt in dat ze een nieuwe zoekopdracht starten als de geplaatste kandidaat binnen een bepaalde periode vertrekt of niet aan de verwachtingen voldoet, uiteraard alleen als dit niet te verwijten is aan de werkgever.

 

Over het algemeen kan executive search kostbaar zijn, maar omdat dit leidt tot het aanstellen van een geschikte, effectieve professional voor de organisatie is het de investering dubbel en dwars waard. Wel is het belangrijk om de kosten af te wegen tegen de voordelen en de strategische waarde van de vacature.

 

 

Terug naar blogoverzicht