Het werving- en selectiebeleid

Het wervings- en selectiebeleid fungeert als een overkoepelend kader binnen het personeelsbeleid, waarin richtlijnen, procedures en principes worden vastgelegd voor het aantrekken, selecteren en aannemen van nieuwe medewerkers.

Hoe verhoudt het werving- en selectiebeleid zich tot het werving en selectie plan en proces?

Het werving- en selectiebeleid waarborgt een eerlijk en consistent wervingsproces dat voldoet aan de geldende wet- en regelgeving en draagt bij aan de organisatiedoelstellingen. Het wervings- en selectieplan is een concretere uitwerking van je beleid, gericht op het vervullen van specifieke wervingsbehoeften, zoals het invullen van één of meerdere functies. Het plan beschrijft de strategieën, procedures en stappen die worden gevolgd om vacatures effectief en efficiënt in te vullen. Aan de hand van het wervings- en selectieproces voer je deze stappen concreet en systematisch uit ten behoeve van het vervullen van één concrete vacature.

 

9 essentiële onderwerpen in het werving- en selectiebeleid

De volgende onderwerpen worden in het werving- en selectiebeleid beschreven:

1. Het doel van werving- en selectie activiteiten

Welke doelen wil je bereiken? Dit kan variëren van het aantrekken van werknemers met specifieke competenties tot het bevorderen van diversiteit en het naleven van wet- en regelgeving. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat de doelen van het werving- en selectiebeleid bijdragen aan de doelstellingen van je organisatie.


 2. De stappen in het wervingsplan en proces

Het beleid biedt een overzicht van de essentiële fasen en stappen die moeten worden doorlopen in het wervingsplan en -proces. Het geeft richtlijnen over de belangrijkste aspecten die in overweging moeten worden genomen bij het opstellen van een wervingsplan en het uitvoeren van het wervingsproces. In het beleid kan bijvoorbeeld worden aangegeven wanneer en bij welk type vacatures een functieanalyse moet worden uitgevoerd en kan worden aangegeven wie in algemene zin betrokken zijn bij een dergelijke analyse.


3. Wervingskanalen

Welke wervingskanalen komen in aanmerking voor bepaalde functies? Het spreekt voor zich dat je een CEO niet via een uitzendbureau werft en dat je voor een operator geen executive search bureau inschakelt. Maak daarom een overzicht van de diverse type functies binnen je bedrijf en koppel daaraan de geschikte wervingskanalen. Dit kunnen uitzendbureaus, recruiters, executive searchers, vacaturesites, sociale media, en interne verwijzingen zijn.


4. Selectiecriteria

Door algemene selectiecriteria op te nemen in het werving- en selectiebeleid waaronder kwalificaties, vaardigheden en ervaring, heb je voor diverse functietypes altijd iets ‘op de plank liggen’. Zo hoef je niet steeds alles opnieuw te bedenken en kun je alleen wat actuele aanpassingen doen.


5. Sollicitatieprocedure

In de sollicitatieprocedure beschrijf je hoe sollicitaties worden ontvangen, beoordeeld en verwerkt, inclusief sollicitatieformulieren, cv’s en sollicitatiebrieven.


6. Sollicitatiegesprekken

Onder dit kopje beschrijf je het interviewproces met kandidaten. Wie is er bij betrokken als het om bepaalde functies gaat, welke vragen worden er gesteld en hoe vindt de beoordeling van kandidaten plaats? Wat hier niet mag ontbreken is hoe je de terugkoppeling naar kandidaten regelt.


7. Referentiecontrole/achtergrondonderzoek

Hierin beschrijf je hoe je omgaat met referenties. Wie ga je benaderen, welke vragen leg je aan voormalige werkgevers of opdrachtgevers voor? Hoe zwaar laat je de referentiecheck meewegen?


8. Aanbieding van contract arbeidsvoorwaarden

Als de kandidaat eenmaal is geselecteerd, volgt er nog een heel traject. Hoe ziet de procedure voor het doen van een aanbieding – inclusief details over arbeidsvoorwaarden, salaris(-huis) en andere relevante informatie – eruit? En hoe vul je het moment van het tekenen van het contract in?


9. Communicatie met kandidaten

Gedurende het hele sollicitatieproces sta je als organisatie in contact met de kandidaat. Zorg ervoor dat je tijdig, vriendelijk en duidelijk communiceert. Ook als de kandidaat de baan niet krijgt. Standaard belscripts en mailberichten, die eenvoudig aan te passen zijn, maken het je een stuk makkelijker om deze communicatie op een prettige en professionele manier te voeren. Besteed hier dus veel aandacht aan!

Door deze onderwerpen in overweging te nemen en te integreren in je werving- en selectiebeleid, kun je ervoor zorgen dat je organisatie effectief en efficiënt nieuwe talenten aantrekt en behoudt.

 

Terug naar blogoverzicht