Het werving- en selectieplan
Het wervings- en selectieplan is een uitwerking van het beleid dat gericht is op het vervullen van één of meerdere functies. Dit plan is concreter en praktischer dan het beleid. Het omschrijft de strategie, procedures en stappen die worden gevolgd om de vacatures te vervullen. Een wervingsplan helpt om gestructureerd en doelgericht te werk te gaan. Een werving en selectieplan kan er als volgend uitzien:
1. De doelstelling van het wervingsplan
De doelstellingen van het wervings- en selectieplan worden concreet geformuleerd, zoals het aantrekken van bepaalde competenties, gekwalificeerde kandidaten, het verminderen van de tijd die nodig is om posities in te vullen, enzovoorts.
2. Functieanalyse per functie
De functieanalyse omvat een gedetailleerde beschrijving van de functie(s) die moeten worden ingevuld, inclusief taken, verantwoordelijkheden, vereiste vaardigheden, ervaring, kwalificaties en compensatie. Dit leidt tot het interne functieprofiel.
3. Doelgroepenanalyse
Wanneer je de interne functieprofielen inzichtelijk hebt gemaakt zul je de gewenste doelgroep(en) verder in kaart moeten brengen. De doelgroepenanalyse definieert de doelgroep waarop de wervingsinspanning wordt gepleegd. Je gaat tijdens de analyse kijken naar factoren zoals professionele achtergronden, toekomst gerichte doelstellingen en locatie.
Voorbeeld
Voor een bedrijf dat groente importeert, is een commercieel directeur nodig: Tijdens de doelgroepanalyse voor deze functie komen we er achter dat er:
- Een commerciële achtergrond gewenst is; o.a. in verse producten (bijv. AGF, zuivel, vlees, brood
- Regio 60 minuten reistijd vanaf de bedrijfslokatie
- Bij voorkeur iemand van Primeale; Greenery; Hessing of vergelijkbare bedrijven
- Iemand die sales heeft gedaan, of sales en marketing; mensen die minimaal 3 jaar ervaring hebben in die functie.
4. Wervingsstrategie
Wanneer je duidelijk hebt welke kandidaten je wilt gaan werven is het tijd om de wervingsstrategie uit te werken. In de wervingsstrategie beschrijf je de strategieën die zullen worden gevolgd om kandidaten aan te trekken. Dit kan het intern en/of extern publiceren van de vacature omvatten, het bieden van de mogelijkheid tot videosollicitaties, het inzetten van aanbrengbonussen, enzovoorts.
5. Wervingskanalen
De wervingskanalen omvatten een lijst van specifieke wervingskanalen, gericht op jouw doelgroepen. Deze lijst kan per functie verschillen, je kan je namelijk voorstellen dat het geen zin heeft om een senior vacature te promoten op Instagram.
- Specifieke vacaturesites
- Social media
- Beurzen en evenementen
- Vakbladen
- Uitzendbureaus
- Recruitmentbureaus
- Executive searchers
- Netwerken en databases.
6. Selectieprocedure
In een wervings- en selectieplan beschrijft de selectieprocedure het proces dat wordt gevolgd om kandidaten te evalueren en te selecteren, inclusief de soorten interviews, assessments en andere evaluatiemethoden die zullen worden gebruikt.
7. Tijdslijn
De tijdslijn geeft gedetailleerd aan wanneer elke fase van het wervingsplan zal plaatsvinden. Denk aan het publiceren van de vacatures, het ontvangen van de sollicitaties, het houden van interviews en het nemen van beslissingen. Een tijdslijn kan er als volgend uitzien:
8. Budget
Het budget geeft inzicht in de financiële middelen die beschikbaar zijn voor het wervingsproces, inclusief kosten voor media, recruitmentsoftware, eventuele vergoedingen voor externe food recruiters en andere gerelateerde uitgaven.
9. Recruitment Team
Tot slot staat in het wervingsplan de samenstelling van het recruitment team. In het recruitment team zijn alle medewerkers vertegenwoordigd die betrokken zijn bij het werving- en selectieproces. Beschrijf hun specifieke rollen en verantwoordelijkheden, zodat duidelijk is welke inbreng je van hen kunt verwachten
Door het volgen van bovenstaande stappen, kan je bedrijf een effectief en efficiënt wervings- en selectieproces implementeren dat helpt bij het aantrekken en behouden van talent. Het is belangrijk om dit plan regelmatig te herzien en aan te passen aan veranderende omstandigheden en behoeften.