Klantcase: Rio Mints & Sweeteners

Rio Mints & Sweeteners, onderdeel van de SweetLife Groep, maakt zoete snacks, suiker vervangende zoetstoffen en suikervrije mintjes die wereldwijd worden verkocht. Om zich meer te kunnen richten op productontwikkeling en de interne organisatie zocht algemeen directeur Maas een Global Sales en Marketing Director.

 

Een duidelijk beeld van de taken voor deze persoon was er nog niet, maar “het moest in elk geval een volwaardige sparringpartner voor mij zijn”, aldus Maas, “die bovendien het dagelijkse contact met onze salesteams in China zou onderhouden en ons klantportfolio in Europa en, in mindere mate het Midden-Oosten en Afrika, kon uitbreiden.”

 

Zelf doen geen optie

Maas had al eerder recruitmentbureaus ingeschakeld en was dat deze keer niet van plan. “Mijn ervaringen waren niet positief. Ik ontving een keer tien cv’s en mocht daar vervolgens zelf mee aan de slag. Of er werden drie kandidaten voorgesteld waarvan ik al meteen zag dat ze niet geschikt waren. Zelf doen was ook weer geen optie, want voor een belangrijke functie als deze moet je echt de tijd nemen om het goed te doen. Bovendien ligt mijn expertise daar niet. Een jaar eerder had ik op een beurs een zelfstandige recruiter in food ontmoet, Mark van den Hoogenband van YellowApple. Omdat we toen een prettig gesprek hadden, besloot ik de searchopdracht bij hem neer te leggen.”

 

Sparren over het profiel

Wat Maas in het contact met YelllowApple als belangrijke toegevoegde waarde heeft ervaren, is het sparren over het profiel van de kandidaat. “Mark stelde puntige vragen die mij aan het denken zetten. Zo kwamen we erachter dat ik geen behoefte had aan een high level manager, maar aan iemand die, net als ik, denkt en werkt als een entrepreneur. Een rechterhand die mij op basis van gelijkwaardigheid aanvult én tegenspreekt. En die er zin in had om de omzet in drie jaar tijd te verdubbelen. Nogal een uitdaging, maar Mark had er alle vertrouwen in dat hij een geschikte kandidaat zou vinden.”

 

Verwachtingen overtroffen

Omdat hij echt de tijd en de moeite nam om te begrijpen wat Maas nodig had, kon Mark een nauwkeurig kloppend profiel opstellen. Maas: “Zijn tekstschrijver heeft aan de hand daarvan een mooie vacaturetekst gemaakt, met als resultaat rond de vijftig kwalitatief goede reacties. Zo’n twintig kandidaten sprak Mark persoonlijk, waarna er uiteindelijk vier bij mij op gesprek kwamen. Tja, dan blijven er twee over waartussen het moeilijk kiezen is. Ik ben op mijn gevoel afgegaan en daar ben ik nog steeds heel blij om. Ik heb de sparingspartner gevonden en samen hebben we de afgelopen twee jaar, ondanks Corona, een enorme omzetgroei gerealiseerd.

 

Zekerheid

Op de vraag of hij YellowApple vaker zal inschakelen, reageert Maas bevestigend. “Maar gezien de kosten alleen voor functies waar een hoog prijskaartje aan hangt. Je loopt als ondernemer best een risico als je iemand aanstelt die anderhalve ton per jaar verdient. Dat salaris moet dubbel en dwars worden terugverdiend. Die zekerheid heb je als je met YellowApple in zee gaat. Omdat Mark de foodmarkt heel goed kent en echt veel aandacht besteedt aan het vinden van de juiste persoon, is de inzet van YellowApple voor ons een uitstekende investering gebleken.”  

Terug naar blogoverzicht