Een wervingscampagne opzetten voor het aannemen van executive in Food & FMCG

Je hebt een onderneming in Food of FMCG en de groei zit er lekker in. Eigenlijk zou je er een leidinggevende bij moeten hebben. Maar waar haal je een goede executive vandaan in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt? En hoe weet je of deze persoon de beste match is en dus wezenlijk kan bijdragen aan jouw unieke business?

 

De zoektocht naar een Food & FMCG-executive 

Aan het uitzetten van een vacature voor een executive in Food of FMCG gaan heel wat overwegingen vooraf. De nieuwe leidinggevende moet natuurlijk voldoende kennis en ervaring hebben, passen binnen de bedrijfscultuur en jouw missie en visie onderschrijven.

 

Het belangrijkste is echter het moeilijkst te bepalen: hoe draagt deze executive bij aan de toekomst van jouw onderneming? De sector ontwikkelt zich snel; je kunt ervoor kiezen om bij te blijven of juist voorop te lopen. Om een mismatch te voorkomen is het goed om ook over dit soort aspecten na te denken. 

 

5 tips voor het opzetten van een wervingscampagne

Heb je plannen voor een wervingscampagne en weet je niet goed hoe je dit het beste kunt aanpakken? Maak om te beginnen ruimte in je agenda vrij, want het kan je ongemerkt erg veel tijd kosten om de juiste kandidaat te vinden. Met onderstaande vijf tips helpen we je een eindje op weg: 

  • Begin met het maken van een functieprofiel voor zowel intern als extern gebruik.
      • Intern: dit is je referentie om de juiste kandidaat te selecteren en om later te kunnen evalueren of de kandidaat heeft gebracht wat je voor ogen had. Hou voor ogen welke capaciteiten je in de toekomst nodig hebt.
      • Extern: dit is het document op basis waarvan je de juiste executive gaat verleiden om te reageren op jouw vacature. Geef hierbij ook aan in welke richting je bedrijf zich gaat ontwikkelen.
      • Zorg ervoor dat iemand kritisch met je meekijkt en -denkt.

 

  • Gebruik je je eigen netwerk om geschikte Food- of FMCG-executives te bereiken? Reken er dan op dat je veel tijd zult besteden aan verkennende gesprekken. Zeker wanneer je mensen wilt benaderen die ergens anders werken, is dit niet zomaar gedaan. 
  • Wil je werven via (online) media, maak dan een overzicht van de meest kansrijke kanalen en zorg voor een onderscheidende en aansprekende vacaturetekst.  
  • Bedenk van tevoren hoeveel kandidaten je wilt spreken, want ook daar gaan erg veel uren in zitten. Zeker wanneer je dat samen met je HR-manager of een andere collega doet, wat zeker aan te raden is.
  • Zorg in het kader van employer branding voor vriendelijke, persoonlijke afwijzingen. Wie weet heb je in de toekomst wel een passende functie voor deze persoon. Een goede ervaring met jouw bedrijf kan dan de doorslag geven. 

 

Kijk kritisch naar je eigen werving en selectie activiteiten 

Ben je al begonnen met het werven van een executive en heeft dit nog niet geleid tot een aanstelling? Stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Heb ik mensen die echt kritisch met mij meekijken als ik kandidaten spreek zodat ik wel de juiste keuze maak?
  • Hoe lang staat mijn vacature al open?
  • Hoeveel tijd en geld heeft het publiceren van de vacature gekost?
  • Hoeveel tijd besteed ik aan het benaderen van kandidaten, bijvoorbeeld op LinkedIn?
  • Hoeveel sollicitanten heb ik inmiddels afgewezen en hoeveel tijd is daarin gaan zitten?

Is het antwoord op de vragen: ‘veel te veel’ en/of ‘veel te lang’, overweeg om recruitment uit te besteden! 

 

Executive search recruitment uitbesteden

Het uitbesteden van executive search heeft veel voordelen. Je hoeft geen kostbare tijd te besteden aan het maken van een profiel, het schrijven en publiceren van de vacaturetekst, het persoonlijk benaderen van kandidaten, meerdere gesprekken voeren met kandidaten en het afwijzen van mensen.

Een executive search bureau dat gespecialiseerd is in Food en FMCG neemt je dit allemaal uit handen. Zij hebben veel kennis van de markt, denken kritisch met je mee en weten de juiste kandidaten te vinden én te interesseren voor jouw bedrijf. 

 

Food & FMCG-recruitment met garantie 

YellowApple richt zich op de recruitment van Food- en FMCG-executives. Met dit gespecialiseerde executive search bureau bereik je sneller kwalitatief goede kandidaten die matchen met de harde én zachte criteria van de openstaande Food- of FMCG-functie.

Deze aanpak is succesvol omdat YellowApple werkt o.b.v. Aspirations Based Matching™, een methode die zó goed werkt dat je maar liefst 6 maanden garantie krijgt. Presteert de aangestelde kandidaat binnen die periode niet zoals afgesproken, dan gaan de recruiters opnieuw, en zonder extra fee, voor je aan de slag.

 

In 9 stappen door het recruitmentproces van YellowApple 

Het recruitmentproces van YellowApple ontzorgt je van begin tot eind. Binnen 8 weken zetten wij 8 stappen, die tot het aanstellen van de juiste executive leiden. De tijd die jij investeert beslaat slechts uit twee momenten. Eén dag waarop YellowApple met jou en meerdere betrokkenen binnen jouw bedrijf spreekt, en een dag waarop je gesprekken voert met de drie meest geschikte kandidaten, waarna je zelf je keuze maakt. De laatste stap (nr. 9) is een evaluatie na het eerste half jaar. Zo ziet het volledige executive search proces er uit:

 

Stap 1: Analyse
Dit is een kennismaking met jouw bedrijf. Wie ben jij? Wat zijn de doelen en missie, van jouw bedrijf en wat is het doel van de functie? Wat is de bedrijfscultuur? Door jou en een aantal medewerkers te interviewen, krijgt YellowApple een helder beeld van je onderneming en de verwachtingen die er leven over de nieuwe executive. Daardoor kunnen wij beter met je meedenken. 

Stap 2: Campagne
Met alle kennis die YellowApple heeft, wordt een prikkelende vacaturetekst opgesteld, die na jouw akkoord wordt uitgezet via allerlei kanalen, waaronder social media en andere netwerken. En we searchen en benaderen actief interessante kandidaten die niet actief op zoek zijn.

Stap 3 Pre-match
Van de reacties die op de campagne binnenkomen, wordt een longlist gemaakt op basis van kennis en ervaring. De andere sollicitanten krijgen een vriendelijk bericht. Dit is geen onpersoonlijk bedankje, want wie weet matcht de kandidaat goed met een volgende vacature. Dan is een plezierige ervaring, in het kader van employer branding, cruciaal. 

Stap 4: Persoonlijkheidstest
Een selectie van de meest geschikte kandidaten van de longlist vult een zeer uitgebreide online persoonlijkheidstest in. Het invullen van de persoonlijkheidsvragenlijst helpt om kandidaten beter te leren kennen en te bepalen welke kandidaat de juiste match is voor de job.

Stap 5: Persoonlijke interviews
Hierbij leren we de kandidaat goed kennen en bepalen we de match tussen de kandidaat jouw bedrijf. Past deze persoon bij de missie, visie en mensen van jouw bedrijf én bij de functie? Heeft de kandidaat werkelijk de juiste kennis en ervaring?

Stap 6: Introductie
Je ontvangt een overzicht van geschikte kandidaten, inclusief cv, kandidaatsprofiel en de resultaten van de persoonlijkheidstest.

Stap 7: Kennismaking
Nu ben jij weer aan zet. Je spreekt de drie best passende kandidaten en maakt je keuze. YellowApple regelt de vervolggesprekken en de afwikkeling van de niet gekozen kandidaten. Je snap: omdat YellowApple de communicatie voor haar rekening neem, is dit voor jou een enorme tijdsbesparing. 

Stap 8: Afronding
Het hele recruitmentproces, inclusief een referentiecheck, wordt door YellowApple afgerond. En dan zeggen we: “Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe executive”!  

Stap 9: Evaluatie
Na een half jaar komt YellowApple graag nog een keer langs om te horen hoe het gaat. Waarschijnlijk ben je heel tevreden met je nieuwe executive. Zo niet, dan gaan wij graag opnieuw, en zonder extra fee, voor je aan de slag! 

 

Wil je weten hoe YellowApple jouw bedrijf kan helpen met het vinden van de juiste executive voor jouw onderneming in Food & FMCG? Maak een vrijblijvende afspraak!

Vrijblijvend kennismaken

Terug naar blogoverzicht