Hoe vind je de juiste food recruiter?

Een recruiter/headhunter in food vinden die echt bij jouw bedrijf past is best een uitdaging. Er zijn veel recruitmentbureaus die zich op de foodsector richten, waardoor je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. Toch is samenwerking met de juiste food recruiter essentieel om tot een duurzame match met een foodprofessional te komen. Waar let je op bij het benaderen van een recruitmentbureau voor jouw foodbedrijf?

 

Misschien heb je al eens eerder met een recruitmentbureau in food samengewerkt en leverde dat niet het gewenste resultaat op. In dat geval was dit niet het juiste recruitmentbureau voor jouw bedrijf. Gelukkig is de ene recruiter de andere niet en zijn er verschillende werkwijzen. In dit blog lees je hoe een in food gespecialiseerd recruitmentbureau jou kan helpen bij het vinden van medewerkers én hoe je de recruiter vindt die het beste past bij jouw organisatie.

Waarom een recruiter in food inschakelen?

Veel organisaties in food merken het: door de krapte op de arbeidsmarkt zijn openstaande vacatures in de foodindustrie lastig in te vullen. Het wervings- en selectieproces duurt vaak veel te lang en kandidaten blijken nét niet uit het juiste hout gesneden. Recruitmentbureaus in food kunnen uitkomst bieden. Zij beschikken meestal over een eigen netwerk in de branche en zijn als het goed is gespecialiseerd het vinden van de juiste kandidaten voor jouw organisatie. Groot voordeel is dat sommige van deze bureaus executive search inzetten, waarbij ze interessante kandidaten benaderen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar hier wel voor open staan.

 

Samenwerken met een recruitmentbureau in food levert niet alleen de juiste kandidaten op, het bespaart ook heel veel tijd. Zowel leidinggevenden als de HR-afdeling hoeven geen dagen te spenderen aan het opstellen van competentieprofielen, functieomschrijvingen en aantrekkelijke content over het foodbedrijf. En ook de verschillende gespreksrondes en assessments drukken niet op de agenda van het bedrijf. Een goed recruitmentbureau neemt veel werk uit handen.

 

Vijf verschillende soorten food recruiters

Recruiters in food zijn er in alle soorten en maten. De verschillen zitten hem vooral in de manier waarop ze werken en in de diensten die ze aanbieden. Welk recruitmentbureau het beste bij jou past, is afhankelijk van de behoeftes van jouw bedrijf en de functies je wilt vervullen. We bespreken hieronder kort de verschillende werkwijzen van recruiters. Sommige bureaus combineren meerdere werkwijzen, en bieden bijvoorbeeld niche recruitment én executive search aan.

  • No cure no pay: deze recruiters ontvangen hun vergoeding – een percentage van het salaris van de kandidaat – zodra zij een vacature vervullen. Bij deze werkwijze benaderen de recruiters ook actief bedrijven voor kandidaten die zij vertegenwoordigen.

  • Online recruiter: bij deze veelvoorkomende werkwijze voor recruiters in food wordt gebruikgemaakt van online platforms, zoals Monsterboard. Hierop worden de vacatures geplaatst waarop kandidaten kunnen reageren.

  • Retainers: recruiters die op retainerbasis werken ontvangen een vast bedrag om een bepaalde periode te werken aan het vervullen van vacatures voor de opdrachtgever. Aan het eind van die periode stopt de dienstverlening. Ook als er geen geschikte kandidaat is gevonden.

  • Executive search: bij deze werkwijze richten recruiters zich op het werven van professionals voor de hogere functies binnen bedrijven. Vaak werken ze op retainerbasis en worden er extra kosten in rekening gebracht wanneer een vacature daadwerkelijk is vervuld.

  • Niche recruitment: Dit zijn recruiters die gespecialiseerd zijn in het werven van kandidaten voor specifieke branches, zoals food, IT of de zorg.

 

Dit zijn de voordelen van een food headhunter

Het belangrijkste voordeel van het samenwerken met een recruitmentbureau in food is dat zo’n recruiter een goed en actueel beeld heeft van de kandidaten en functies in de foodsector. Enkele andere voordelen van het inschakelen van een headhunter in food voor jouw bedrijf zijn:

  • Kennis van de markt: recruiters in food kennen de markt erg goed. Zij zijn immers met niets anders bezig en hebben vaak ook kennis van specifieke sectoren binnen de foodsector. Deze recruiters weten precies waar goede kandidaten te vinden zijn.

  • Kennis van foodfuncties: gespecialiseerde foodrecruiters hebben een scherp beeld van wat de diverse functies in de sector precies inhouden. De werkzaamheden van een commercieel directeur in food verschillen bijvoorbeeld enorm van die van een algemeen directeur van een horecagroothandel. Deze diepgaande praktijkkennis is een must voor een goede match.
     
  • Vacatureteksten op maat: goede recruiters begrijpen precies waar jij naar op zoek bent. Ze zien snel met welke uitdagingen een nieuwe kandidaat bij jouw bedrijf te maken krijgt, en benoemen dit ook. Hierdoor zijn ze in staat om al via de vacaturetekst het kaf van het koren te scheiden, en heel gericht de juiste doelgroep aan te spreken.

  • Groot netwerk: veel recruitmentbureaus die gespecialiseerd zijn in de foodsector beschikken, door jarenlange ervaring, over een groot netwerk in de food en FMCG branche. Zij zijn in staat om heel gericht de meest geschikte kandidaten te zoeken en te vinden. Ook binnen specifieke foodbranches.

  • Snel resultaat: omdat een gespecialiseerde recruiter de foodmarkt door en door kent, hoeft zo’n bureau zich, in tegenstelling tot andere recruitmentbureaus, niet eerst in te werken. Het vinden, beoordelen en aandragen van geschikte kandidaten gaat daarom sneller dan je gewend bent.

De kenmerken van een succesvolle food recruiter 

Het is natuurlijk altijd verstandig om naast een goed track record ook je gevoel mee te laten spreken wanneer je op zoek bent naar een food recruiter. Het is immers belangrijk dat er een klik is voordat je met een nieuwe partner gaat samenwerken. Op welke kenmerken moet je nog meer letten om zeker te zijn dat je met een goede recruiter in zee gaat? Een overzicht:

  • Expertise van de sector: gesprekken gaan beter wanneer een recruiter jouw taal spreekt en weet wat er in de markt gebeurt. Hij of zij is bekend met de verschillende bedrijven, uitdagingen, trends én met de verschillende functies in de sector. Hierdoor weet deze recruiter wat jij bedoelt en wat jouw organisatie nodig heeft.

  • Bekend met innovaties en trends: de voedselindustrie staat nooit stil, er zijn steeds weer nieuwe trends, technologieën en andere innovaties. Goede recruiters zijn hiervan op de hoogte en houden de ontwikkelingen voortdurend in de gaten. Alleen zo werven zij kandidaten die meegaan met de tijd en inspelen op nieuwe ontwikkelingen, zoals een duurzame bedrijfsvoering en de laatste voedingstrends.

  • Dynamiek van verschillende type food bedrijven: vers is totaal anders dan DKW en het MKB verschilt enorm van multinationals. Elk bedrijf heeft andere behoeftes. Een goed recruitmentbureau is hiervan op de hoogte en speelt daar feilloos op in.

  • Jouw bedrijf centraal: het belang van jouw bedrijf moet voor een recruiter in food van begin tot eind centraal staan. De samenwerking is alleen succesvol wanneer iemand goed naar jou luistert en jouw organisatie eerlijk adviseert.

 

Vijf tips om de juiste recruiter in food te vinden

Naast de kenmerken waaraan je een goede recruiter in food kunt herkennen, zijn er nog wat zaken die meespelen bij je zoektocht naar een goede recruiter in food. Met een antwoord op onderstaande vragen kun je nóg beter je keuze bepalen:

  • Hoeveel vacatures heeft de recruiter op de website openstaan en van welk niveau? Wanneer de recruiter veel vacatures aanbiedt, kun je je twee dingen afvragen: 1) waarom zijn deze vacatures nog niet vervuld? 2) Heeft de recruiter nog wel tijd voor mij?

  • Hoe is de verhouding tussen vacatures in food en overige vacatures? Jij kiest natuurlijk het liefst voor een echte food specialist!

  • Hoe actief is het recruitmentbureau op sociale media? Zijn zij waar de doelgroep zich bevindt? Dat zou wel moeten!

  • Zijn er succesverhalen van andere klanten? Dit kan jou een beter beeld geven over hoe anderen de samenwerking met het recruitmentbureau in food ervaren.

  • Werkt de recruiter in food internationaal, landelijk of lokaal? Een lokale recruiter kent de omgeving van jouw organisatie goed en weet kandidaten uit de buurt te vinden. Een landelijk of internationaal opererend bureau heeft daarentegen meer kandidaten beschikbaar en een groter bereik om te zoeken. Maak een goede afweging, zodat je zeker bent dat het bureau echt inspeelt op wat jij nodig hebt.

 

De moeite die een recruiter doet om jouw organisatie te leren kennen, zegt alles over de inzet die je kunt verwachten. Let ook op de vervolgstappen die de recruiter zet om kandidaten te vinden: ontvang je alleen cv’s of ook gespreksverslagen? Worden er testen en assessments afgenomen of zit dat niet in het aanbod? Vaak kun je zelf al inschatten of de aanpak van de recruiter bij jou past, en dus succesvol kan zijn, of niet.

 

Zo kan recruiter in food van YellowApple jou helpen

Recruitmentbureau YellowApple heeft jarenlange ervaring met werving en selectie in de food- en FMCG-branche. Onze unieke aanpak onderscheidt zich door Aspirations Based Matching™ – een uitgebreide vragenset waarin de behoeften en het toekomstperspectief van jouw organisatie centraal staan. Pas als we scherp voor ogen hebben hoe jouw organisatie in elkaar steekt, wat de bedrijfscultuur is en welke doelen jij wilt bereiken, gaan wij op zoek naar kandidaten die hier naadloos op aansluiten.

 

Terug naar blogoverzicht