Het komt regelmatig voor dat kandidaten die niet uit de food- en FMCG sector komen, toch solliciteren naar een executive-functie in deze branche. Dat zij met een frisse blik naar businesscases kijken en daardoor mogelijk nieuwe creatieve oplossingen brengen, klinkt als een valide argument. Toch zijn er veel goede redenen om op zoek te gaan naar kandidaten die wél ervaring hebben in de betreffende nichemarkt.
De food- en FMCG-markt onderscheidt zich van andere markten door snel wisselende trends en steeds meer aandacht voor belangrijke zaken als voedselveiligheid, dierenwelzijn, gezondheid, duurzame productie- en verpakkingsmethoden en voedselverspilling. Dit én de enorme diversiteit in categorieën en verkoopkanalen maken de sector tot een ingewikkeld speelveld met veel kansen, maar ook beperkingen. Een executive zonder kennis en ervaring in de branche kàn succesvol opereren vanuit jouw bedrijf, maar de kans dat dit niet lukt is zeker aanwezig. Iemand met de juiste achtergrond biedt onderscheidende voordelen:
Een nieuwe executive die de branche kent en er ervaring in heeft, zal zich sneller en makkelijker aanpassen aan de unieke kenmerken van jouw bedrijf, jouw markt en de mensen die daarin werkzaam zijn. Hij of zijn is er al bekend mee, leert daardoor sneller en zal dan ook sneller productief zijn.
Mensen die, naast de juiste kennis en ervaring, ook de omgang met elkaar in de markt kennen, leveren je bedrijf een competitief voordeel op. Zij lopen voorop in kennis van ontwikkelingen en het toepassen van best practices. En omdat ze bekend zijn met de nuances van de branche – denk bijvoorbeeld aan het steeds kleiner wordende, maar nog steeds bestaande, verschil tussen retail en out-of-home – weten ze sneller de vinger op de zere plek te leggen. Kortom, wie ervaring heeft in de nichemarkt food en fmcg is beter in staat om adequaat in te spelen op de markt en kan problemen snel en effectief oplossen.
Behalve kennis brengen kandidaten uit de branche een relevant netwerk met zich mee waardoor jouw onderneming sneller kan groeien. Denk aan leveranciers, distributeurs, producenten, partnerships of samenwerkingsverbanden en misschien zelfs klanten.
Kandidaten uit de food en FMCG kunnen beter presteren omdat zij nu eenmaal de normen, vereisten en verwachtingen in de sector goed kennen. Zij weten beter waar ze moeten zijn, met wie ze moeten spreken en hoe ze hun gesprekspartner of doelgroep moeten benaderen. Dat geldt nog sterker als je internationaal zaken doet. Denk maar eens aan die Nederlandse promotie die 1 op 1 in Duitsland was ingezet en daar totaal niet bleek te werken.
Als je gaat rekruteren in een nichemarkt of specifieke branche brengt dat een aantal uitdagingen met betrekking tot werving en selectie met zich mee. Allereerst is de vijver waarin je vist kleiner dan de zee aan kandidaten zonder specifieke kennis en ervaring van food en FMCG. De concurrentie is daardoor groter, en dat geldt zeker in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt.
Effectieve werving en selectie begint bij het benaderen van de juiste kandidaten. Het kennen van specifieke functietitels en wat daar aan kennis, ervaring en verantwoordelijkheid achter schuilt, is onontbeerlijk om gericht te kunnen zoeken. Ook helpt het als je een netwerk hebt in jouw niche, en daardoor weet waar potentiële kandidaten werkzaam zijn.
Bij het publiceren van je vacature kun je je mediabudget een stuk effectiever inzetten wanneer je weet welke combinatie van algemene en niche-specifieke (social) mediakanalen je moet kiezen om de juiste kandidaten te bereiken. Om effectief met deze kandidaten te communiceren, is weten wat er speelt in de niche en welk jargon er wordt gebruikt onontbeerlijk. Dat begint al met het opstellen van een goed en aansprekend functieprofiel en bewijst zich tijdens een persoonlijk gesprek met kandidaten; het spreken van dezelfde taal creëert sneller een gevoel van 'common ground'.
Ben je (nog) niet bekend in de niche, dan is het verstandig om je hierin goed te verdiepen. Wat zijn de uitdagingen in jouw nichemarkt en welke specifieke kennis en vaardigheden heeft een kandidaat nodig om deze het hoofd te bieden? Probeer zoveel mogelijk mensen te spreken om je hier een goed beeld van te vormen.
Wil je iemand rekruteren in een bepaalde nichemarkt, zorg dan dat je je hebt verdiept in de niche. Ken de unieke eigenschappen, de belangrijkste trends, uitdagingen en de belangrijkste spelers. En maak gebruik van onderstaande tips:
Heb je geen tijd om zelf op zoek te gaan naar de juiste kandidaat, dan kun je overwegen om een recruitmentbureau in te zetten. Die zijn er in allerlei soorten en maten. Wees kritisch bij het kiezen van een recruitmentbureau, want de dienstverlening kan zeer verschillend zijn. Het ene bureau levert een handvol cv’s, het andere bureau denkt mee, adviseert en ontzorgt je tot het tekenen van de arbeidsovereenkomst.
Naast algemene recruitmentbureaus zijn er ook die gespecialiseerd zijn in specifieke functies, zoals sales, operations, kwaliteit, finance en HR. Ook zijn er bureaus met wortels in een specifieke niche of branche, zoals bijvoorbeeld food & FMCG, zorg, legal, agri, bouw, detailhandel en horeca. Is jouw oog op een bepaald bureau gevallen? Informeer dan naar de doorlooptijd en verzeker je ervan dat het bureau voldoende tijd heeft voor jouw vacature. Lees hier tips om de juiste food recruiter te vinden.
Recruitmentbureau YellowApple heeft jarenlange ervaring met werving en selectie en executive search in de food- en FMCG-branche. Onze unieke aanpak onderscheidt zich door Aspirations Based Matching™ – een uitgebreide vragenset waarin de behoeften en het toekomstperspectief van jouw organisatie centraal staan. Pas als we scherp voor ogen hebben hoe jouw organisatie in elkaar steekt, wat de bedrijfscultuur is en welke doelen jij wilt bereiken, gaan wij op zoek naar kandidaten die hier naadloos op aansluiten.