Het effect van trends in de voedselindustrie op recruitment
Eten is voor de meeste mensen het plezierigste moment van de dag, en bovendien een uiting van cultuur en tradities. Niet alleen de maaltijd zelf staat centraal, maar vooral ook waar en met wie je daarvan geniet. De laatste jaren komt daar nog iets bij: consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt en wat er in zit. Deze trend in voeding heeft invloed op de eisen die de voedingsindustrie stelt aan nieuwe executives.
Lees alles over:
- Consumententrends in voeding: gezond, duurzaam en diervriendelijk
- HR trends in food: welke professionals zijn nu aan zet?
- Hoe bereik je professionals voor de voedingsmiddelenindustrie?
- Wat betekenen de huidige trends voor food en FMCG recruitment?
7 trends in de voedingindustrie
Er zijn verschillende trends en ontwikkelingen in de voedingsindustrie, zo oordeelt het Duitse ZukunftInstitut. Door een groter bewustzijn van klimaatproblemen én door de merkbare afhankelijkheid van ketens tijdens recente geopolitieke crises, staat duurzaamheid bij steeds meer consumenten hoog op het verlanglijstje. De voorkeur gaat steeds meer uit naar regionaal produceren en duurzame landbouw. Met als gevolg: een heroriëntatie in de supermarkt op basis van zeven trends.
1. Prijsstijgingen beïnvloeden het consumentengedrag
Inflatie, gestegen grondstof- en energieprijzen en hogere personeelskosten zijn van invloed op de prijs van voeding en daardoor op het consumentengedrag. Consumenten reageren hierop door steeds meer voor private label-producten te kiezen. Producenten van A-merken grijpen vaak naar aanbiedingen om de verkoop te stimuleren. De keerzijde van dit alles is dat de marges onder druk komen te staan, wat leidt tot harde onderhandelingen en zelfs boycots. Maar soms ook tot meer prijstransparantie en een zekere mate van ketenintegratie tussen supermarkt en producent.
2. Merkintegriteit en duurzaamheid
Consumenten kiezen vaker voor merken die passen bij hun waarden, zoals duurzaamheid en merkintegriteit. In hun besluitvormingsproces spelen klimaatoverwegingen een toenemende rol. Duurzame producten doen het daarom goed, wat te zien is aan de groei van producten met keurmerken zoals Beter Leven, ASC, MSC en fair-trade. Initiatieven als Too Good To Go en het herwaarderen van reststromen dragen bij aan de duurzaamheidstrend.
3. Glocalisering
Covid-19 en geopolitieke crisissen hebben de kwetsbaarheid van een lange supply chain blootgelegd, waardoor het regionaal sourcen van grondstoffen en producten aan belang heeft gewonnen. Ook het publieke bewustzijn van de ecologische gevolgen van wereldwijd produceren heeft bijgedragen aan deze trend. Waar er voorheen sprake was van globalisering, is er nu óók aandacht voor lokale en regionale producten en productie.
4. Bewuster eten en gezondheid
De vleesconsumptie in Europa neemt geleidelijk af; het aantal flexitariërs is aanzienlijk gegroeid. Toch neemt het aandeel vleesvervangers in het schap af doordat herhaalaankopen moeilijk op gang komen. Producenten zullen echt hun best moeten gaan doen om de smaakbeleving van deze producten te verbeteren.
Ook het uitgangspunt ‘well care’ in plaats van ‘health care’ wordt belangrijker voor consumenten. Zij kiezen voor producten met steeds minder suiker, zout en vet. Daarnaast is er meer aandacht voor duurzaamheidsconcepten als biologisch en plantaardig (eiwittransitie) en voor producten met een gezondheidsclaim zoals ‘glutenvrij’, ‘healthy snacking’ en het predicaat ‘superfood’.
5. Beyond food: herkomst en verpakkingen
De herkomst van producten en de manier waarop ze verpakt zijn liggen onder het vergrootglas. Consumenten hechten steeds meer waarde aan milieuvriendelijke en recyclebare verpakkingen en deze worden dan ook aangepast aan de duurzaamheidseisen. Regelgeving vanuit de overheid ondersteunt deze trend.
6. Dienstverlening gericht op convenience
Ook speelt gemak een belangrijke rol bij de keuzes die mensen maken. Bedrijven spelen hier op in door producten via verschillende verkoopkanalen aan te bieden, afgestemd op de locatie en het aankoopmoment van de consument. Denk aan online boodschappen doen (e- en m-commerce), de verkoop van maaltijdboxen, nieuwe afhaalconcepten en on-the-go locaties. Gemak zit ‘m ook in maaltijden die al (deels) zijn voorbereid. Door het personeelstekort in de horeca is deze trend nu ook in de professionele keuken waar te nemen.
7. Technologische ontwikkelingen in de voedingsindustrie
Naast innovaties van bestaande producten en processen, zoals het aanpassen van recepturen aan de nieuwe behoeftes van consumenten, zijn er ook interessante technologische ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie. Ze worden nog niet op grote schaal toegepast, maar zijn zeker interessant. Denk bijvoorbeeld aan ‘slimme koelkasten’ die automatisch boodschappen bestellen op basis van het gebruikspatroon van de consument of dieetapps die gepersonaliseerde dieetplannen voorstellen op basis van thuisbloedtesten en instagramfoto’s van lievelingsgerechten (DNA-shopping). Maar ook vertical farming, virtual farming en het gebruik van alternatieve grondstoffen, zoals insecten, zijn technologische trends die interessant zijn om in de gaten te houden.
Klik hier voor een volledige weergave
HR-trends in food: welke professionals zijn nu aan zet?
Bij executive search in food is het essentieel om helder te krijgen of kandidaten op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en wat hun visie hier op is. Een andere belangrijke vraag is: wie zijn die professionals die kunnen inspelen op de trends in voeding? Nog even en het merendeel van de beroepsbevolking bestaat uit mensen die behoren tot de generaties X, Y en Z. Elke generatie heeft zijn eigen kenmerken en verwachtingen. En een eigen ‘gebruiksaanwijzing’.
Generatie X kan goed omgaan met veranderingen
Mensen die geboren zijn tussen 1965 en 1980 – Gen X – hechten waarde aan een gezonde balans tussen werk en privéleven. Deze generatie heeft de flexibilisering van de arbeidsmarkt en de technologische verandering van analoog naar digitaal meegemaakt en kunnen daardoor goed omgaan met veranderingen in hun werk.
Generatie Y hecht aan groei en ontwikkeling
Wie geboren is tussen 1980 en 1995 – Gen Y – zoekt betekenisvol werk dat aansluit bij de eigen waarden. Millennials hechten waarde aan persoonlijke en professionele ontwikkeling, werkplek- en werktijdflexibiliteit en investeringen in groei en training.
Generatie Z doet vrijwel alles online
Geboren tussen 1996 en 2010, is Gen Z al aan het werk of staat in de startblokken. Deze generatie ziet bedrijven als een verlengstuk van hun normen en waarden en doet vrijwel alles online. Ze laten zich inspireren door content creators en influencers en zijn vooral via social media te bereiken.
Wat betekenen deze trends en ontwikkelingen in voeding voor recruitment?
Om op strategisch, organisatorisch en tactisch niveau effectief in te spelen op deze ontwikkelingen én kwantificeerbare resultaten te behalen, is de ideale kandidaat voor een executive functie goed op de hoogte van de huidige trends en marktontwikkelingen, en heeft hier bovendien ook een visie op. Dit is een belangrijk thema in het wervings- en selectieproces. Werkgevers die daarnaast ook aandacht hebben voor de individuele behoeften van kandidaten, zullen er beter in slagen de juiste man of vrouw aan te trekken.
Hoe bereik je professionals voor de voedingsmiddelenindustrie?
In de huidige krappe arbeidsmarkt hebben kandidaten veel opties tot hun beschikking. En zodra ze openstaan voor een nieuwe mogelijkheid, bijvoorbeeld omdat ze benaderd zijn door een recruiter, zijn ze ook ontvankelijk voor andere kansen. Hoe maak je als werkgever een goede kans om de juiste kandidaat aan je te binden?
Snelheid en kwaliteit van het wervingsproces
Een doordachte planning en organisatie van het wervingsproces, waarbij voldoende tijd en flexibiliteit zijn ingebouwd om de kwaliteit te waarborgen en tegelijkertijd snel te kunnen handelen, zijn onmisbaar in de zoektocht naar talent.
Employer Branding
Het uitdragen van het werkgeversmerk is belangrijk om talent aan te trekken. Het authentieke verhaal vertellen, zelfs als het niet alleen maar rozengeur en maneschijn is, is essentieel om de juiste kandidaten te selecteren en te behouden.
Waarden en normen
Werknemers vinden het belangrijk dat de bedrijfscultuur binnen een organisatie in lijn is met hun persoonlijke waarden en normen. Soms zijn kandidaten zelfs bereid om een lager salaris te accepteren om bij een organisatie te werken die dezelfde doelen nastreeft als zijzelf of om voor een organisatie te werken met een zeer sterk werkgeversimago.
Digitalisering en AI
Allerlei nieuwe tools bieden mogelijkheden om het wervingsproces te optimaliseren. Momenteel is er veel aandacht voor voor digitalisering en kunstmatige intelligentie (AI). Met een Applicant Tracking System (ATS) kunnen recruiters het sollicitatieproces en talentenpools beheren, cv's screenen en communicatie met kandidaten en opdrachtgevers automatiseren. Toch blijft menselijke interactie van cruciaal belang, vooral bij het beoordelen van soft skills en cultuurfit.
Uitbesteden van Recruitment
Het uitbesteden van recruitment aan gespecialiseerde recruiters kan waardevol zijn. Gespecialiseerde recruiters begrijpen de specifieke uitdagingen van de functie, je organisatie en de branche en kunnen gericht en snel het wervingsproces uitvoeren.
Hulp nodig?
Als je wilt sparren over jouw wervings- en selectievraagstuk in de food- en FMCG-branche, staan wij klaar om constructief en kritisch met je mee te denken. Neem contact op met YellowApple.