Het aannemen van een algemeen directeur, country manager, sales director, commercieel directeur, etc. ofwel een ‘executive' is een belangrijk moment. Want of je nu een foodbedrijf bent met 10 medewerkers of met 500 de nieuwe leidinggevende zal een stevige impuls geven aan je groeiambities, uitbreidingsplannen of aan de gewenste innovaties. Wanneer ben je klaar voor deze stap?
Een executive aannemen is geen gemakkelijke keuze. Nu heb jij als ondernemer de touwtjes nog in handen, straks moet je vertrouwen op de expertise van een ander. Want deze leidinggevende krijgt veel zeggenschap en verantwoordelijkheid. Kijk je uit naar dit moment en wil je je bedrijf laten groeien? In dit blog lees je over de volgende onderwerpen:
Het bepalen van het juiste moment om een executive aan te nemen hangt af van verschillende factoren en de groeifase van het bedrijf. Misschien zie je een andere rol voor jezelf als ondernemer. En wil je je niet meer overal mee bemoeien maar je vooral bezighouden met zaken waar je echt goed in bent. Of er is een heel andere aanleiding om deze stap te zetten, bijvoorbeeld:
Kortom, er zijn omstandigheden – al dan niet zelfgekozen – waardoor je jezelf vragen gaat stellen als: ‘waar staan we nu?', 'waar willen we naartoe?', 'hoe spelen we in op marktontwikkelingen?’ en 'hoe maken we de organisatie klaar voor de toekomst?’ Vervolgens vraag je je af of je dit met je huidige bezetting aankan of dat je beter iemand kunt aantrekken om deze kar te trekken. Bedenk altijd: een goede executive neemt waardevolle ervaring en marktkennis met zich mee. Hiermee kan je bedrijf beter anticiperen op veranderingen en het behalen van competitieve voordelen.
Het is belangrijk om zorgvuldig af te wegen wanneer je klaar bent voor het aannemen van een executive, maar ga ook bij jezelf na of je er persoonlijk klaar voor bent om essentiële taken uit handen te geven en los te laten. Staan alle seinen op groen, dan is dat het juiste moment om een executive aan te nemen. Je legt hiermee een sterke basis voor de groei van jouw food- of FMCG- bedrijf.
Het aannemen van een executive kan erg nuttig zijn voor je bedrijf. Zeker wanneer je een scale up bent en verder wil groeien met je bedrijf. Denk hierbij aan het efficiënter maken van de organisatie, het verbeteren van processen, het vergroten van de schaalbaarheid en het verhogen van de winstgevendheid. Wil je je helemaal of gedeeltelijk terugtrekken uit het management, dan kun je zelfs het nemen van strategische beslissingen met een gerust hart aan een goede executive overlaten, of dit in samenspraak met hem of haar doen. Ook brengt een executive vaak een eigen netwerk mee van bedrijven, klanten en leveranciers. Voor de verdere groei van je bedrijf is dit van grote waarde.
De executive die jouw bedrijf laat groeien, heeft jarenlange ervaring en een bewezen track record van successen in het leiden van teams en het ontwikkelen van succesvolle strategieën in food of FMCG. Dankzij diepgaande kennis van de markt en de heersende trends biedt deze man of vrouw waardevolle expertise voor het identificeren en benutten van groeimogelijkheden. Als geen ander begrijpt de executive de complexe uitdagingen en kansen in food en FMCG en helpt hij of zij je bij het nemen van strategische beslissingen in elke groeifase van het bedrijf.
Groot voordeel is ook dat goede executives de efficiëntie en schaalbaarheid bevorderen. De juiste executive heeft namelijk veel ervaring in het opzetten van efficiënte processen en het stroomlijnen van de bedrijfsvoering en weet daarin de mensen mee te krijgen. Voor jou betekent dit: kostenbesparingen en verbeterde operationele efficiëntie.
Executives hebben vaak een uitgebreid netwerk van professionals binnen de industrie. Denk bijvoorbeeld aan leveranciers, distributeurs en andere belangrijke spelers in de food- en FMCG sector. Dit kan van onschatbare waarde zijn bij het opbouwen van strategische partnerschappen, het verkennen van nieuwe samenwerkingsverbanden en het vergroten van de marktpositie van jouw bedrijf.
De juiste executive weet het succes van jouw onderneming echt omhoog te stuwen. Ben je benieuwd aan welke criteria zo’n executive moet voldoen om zoveel impact te hebben op de concurrentiepositie en de groei van je bedrijf? Hieronder lichten wij de belangrijkste criteria toe.
Het is belangrijk dat een executive veel kennis en ervaring heeft in de food of FMCG sector. Hij of zij is bekend met de specifieke uitdagingen en trends in de sector en kent de regelgeving en kwaliteitsnormen die van toepassing zijn. Een achtergrond in de food of FMCG-sector, of nog beter de specifieke sector van jouw bedrijf, stelt een executive in staat om strategisch inzicht te bieden en de juiste beslissingen te nemen om het bedrijf te laten groeien.
Goede executives beschikken over sterke communicatie- en onderhandelingsvaardigheden. Ook het vermogen om een visie helder te communiceren en anderen te inspireren is van groot belang in een leidinggevende rol. In deze functie komt het er op aan om teams effectief aan te sturen en te motiveren, zodat iedereen meegaat in de richting die jouw bedrijf op gaat.
Binnen de complexiteit van de huidige markt, getuigt strategisch inzicht van méér dan alleen die stip op de horizon in het oog houden. Een goede executive weet dit en volgt de ontwikkelingen binnen de food- en FMCG-markt op de voet. Hij of zij stelt de plannen regelmatig bij op basis van risicoanalyses en nieuwe kansen die zich aandienen. Zo blijft je bedrijf wendbaar, en dus succesvol.
Ervaring is één ding, een succesvol track record is iets heel anders. Daar mogen overigens best wel wat bloopers tussen zitten, want al doende leert men. Het gaat erom dat de executive open is over zijn of haar eigen aandeel en weet te vertellen hoe bepaalde valkuilen tot eyeopeners hebben geleid. En dan heb je ineens een heel ander gesprek: open, eerlijk en van mens tot mens.
Een executive aannemen begint met een inzichtelijk functieprofiel. Daarmee zorg je ervoor dat de juiste kandidaten zich herkennen in de persoonlijke competenties en specifieke eisen die jij aan de rol stelt. Om het functieprofiel duidelijk te definiëren zijn er enkele zaken waar je rekening mee kunt houden.
Ten eerste is het belangrijk om de strategische doelen en visie van je bedrijf helder over te brengen. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen en kansen in de food en FMCG-branche en hoe kan de executive helpen bij het bereiken van jouw doelen? Identificeer de specifieke verantwoordelijkheden en taken die aan de functie zijn verbonden, zoals het ontwikkelen en uitvoeren van strategische plannen, het stimuleren van groei van het bedrijf, het bevorderen van innovatie en het meekrijgen van de mensen in de organisatie.
Daarnaast is het belangrijk om de vereiste kwalificaties en ervaringen vast te stellen. Welke specifieke kennis en vaardigheden zijn nodig om succesvol te zijn in de functie? Denk aan zaken als grondige kennis van de sector waarin jouw bedrijf actief is, bewezen leiderschapsvaardigheden en successen(bijvoorbeeld bij een scale up), strategisch denkvermogen en uitstekende communicatievaardigheden. Het is ook belangrijk om te bepalen welk niveau van ervaring en opleiding gewenst is.
Als laatste is het belangrijk om de gewenste persoonlijkheidskenmerken en competenties te beschrijven. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan innovatief denken en probleemoplossend vermogen. Maar ook aan daadkracht en een hands- on mentaliteit. Zo zijn er behoorlijk wat competenties die bepalend zijn voor het succes van een executive in de dynamische en competitieve food en FMCG-sector. Bedenk welke daarvan voor jouw bedrijf onmisbaar zijn.
En dan is het juiste moment daar: je neemt als ondernemer in food of FMCG de beslissing om een executive aan te nemen. Na verloop van tijd merk je waarschijnlijk dat dit best wat uitdagingen met zich meebrengt. Zo kan het zijn dat je de lat wat te hoog hebt liggen. Of je komt er misschien achter dat het meer tijd kost om de juiste match te vinden dan je dacht. In dergelijke gevallen kan het inschakelen van een gespecialiseerde recruiter een goed idee zijn.
YellowApple is een executive search bureau met jarenlange ervaring in werving en selectie in de food en FMCG branche. Met veel kennis en ervaring en een groot netwerk aan professionals nemen wij je veel tijd uit handen. Zodat jij je kan volledig kan blijven richten op je eigen werkzaamheden. We helpen je met het opstellen van het wervings- en selectiebeleid, het wervingsplan en nog veel meer